z

Bydgoszcz

Jak ocenić, czy jesteś gotowy na maraton?

21.12.2018

Jak ocenić, czy jesteś gotowy na maraton?

 Wraz z rozwojem biegowej przygody naturalne jest, że pojawiają się myśli związane ze stawianiem sobie nowych, ambitnych celów. Nic więc dziwnego, że królewski dystans pobudza wyobraźnię niejednego biegacza. Na co zatem zwrócić uwagę przy planowaniu przyszłorocznych startów? Czy jednym z nich może być już maraton?

Adrianna Szatecka

Wśród środowiska biegowego pokonanie dystansu maratonu jest potwierdzeniem tego, że bez wątpienia można określać się mianem biegacza przez duże B. Jednak, aby nie powtórzyć historii legendarnego Filippidesa, którego dystans z Maratonu do Aten przerósł niestety dosłownie, warto postawić sobie kilka zasadniczych pytań.

Czy biegasz regularnie wystarczająco długo?

Aby można było ocenić czy nasz organizm będzie w stanie poradzić sobie z obciążeniami towarzyszącymi treningom przygotowującym do maratonu, ważne jest w jaki sposób spędziliście biegowo ostatnie co najmniej pół roku. Jeśli były to regularne treningi trwające w okolicach godziny trzy razy w tygodniu, to oznacza, że mięśnie są oswojone z trybem treningowym, wystarczająco wzmocnione oraz gotowe na zwiększanie kilometrażu w cyklu przygotowawczym do maratonu. W przeciwnym wypadku ryzyko kontuzji niebezpiecznie rośnie.

Czy jesteś zdrowy/zdrowa?

Jeżeli jesteś w regularnym treningu zapewne właśnie kiwasz twierdząco głową. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości odpowiedzialnym ruchem będzie wykonanie odpowiednich badań, które te wątpliwości potwierdzą lub rozwieją. Warto inwestować swój czas na przygotowania, które mają realną szansę na zwieńczenie sukcesem. Przede wszystkim chodzi tu o sprawność naszego serca. Wynik EKG wysiłkowego będzie wystarczającą informacją zwrotną.

Czy jesteś w stanie zorganizować swój czas na treningi?

Nie jest tajemnicą, że odpowiednie przygotowanie do królewskiego dystansu wiąże się czasochłonnymi treningami, trwającymi dużo dłużej niż spokojne bieganie dla zdrowia i przyjemności. Wytrzymałości, którą należy wypracować, nie ukształtujemy niczym innym jak wystarczająco dużą objętością treningową. W okresie przedstartowym wybiegania w zależności od tempa biegu mogą zajmować od 2,5-3 godziny, a dwa pozostałe treningi 1,5-2 godziny, przy planie uwzględniającym trzy treningi w tygodniu, czyli tak naprawdę niezbędne minimum. Odpowiedz szczerze, czy będziesz w stanie poświęcić tygodniowo tyle godzin na realizację biegowego marzenia.

Czy masz na koncie półmaraton?

Styl w jaki pokonałeś ostatni dystans półmaratonu oraz jak czułeś się w trakcie tych zawodów są małą próbką tego, co będzie działo się na dystansie maratońskim. Jeśli kontrolowaliście tempo, pracę oddechową oraz technikę biegu i nie pojawiały się trudności, które zaburzały rytm biegu, to oznacza, że myśli o maratonie możecie zacząć przekuwać w czyny.

Czy jesteś gotowy mentalnie na trudności i kryzysy?

Treningi przygotowawcze do maratonu pozwalają zaadaptować organizm do olbrzymiego wysiłku. Każda jednostka treningowa wzmacnia zarówno mięśnie jak i psychikę, której znaczenie na tak długim dystansie jest bardzo istotne. W czasie trwania samych zawodów mogą pojawić się przeciwności i trudności chociażby w postaci niekorzystnych warunków atmosferycznych, kryzysu mięśniowego, bólu czy spadku motywacji. Warto w trakcie kryzysów, które zapewne pojawią się również podczas treningów, zapamiętać co pomaga nie zatrzymać się, odpuścić czy zrezygnować. Może być to pozytywny dialog wewnętrzny, przypomnienie sobie, ile godzin spędziliście na przygotowaniach, czy też wizualizacja siebie na upragnionej mecie.

Bez wątpienia start w maratonie nie powinien być motywowany spontaniczną decyzją. Aby starcie z królewskim dystansem było wyrównane, należy przygotować się do niego z respektem i rozsądkiem. Na odpowiednią adaptację do takiego wysiłku wpływa wiele czynników, których często nie jesteśmy w stanie kontrolować sami w optymalnym stopniu. Warto wtedy skorzystać ze wsparcia trenera, który będzie czuwał i towarzyszył na każdym etapie przygotowania biegowego i mentalnego. Chętnie uczynią to Trenerzy i-Sport! Możecie skorzystać ze specjalnej oferty - jeśli już zapiszecie się na nasze zawody, wystarczy zarejestrować się na platformie i-Sport (www.i-sport.pl) za pomocą specjalnego kodu: CTR + numer startowy w naszym cyklu, np. CTR123. W ten sposób dostaniecie 21 dni bezpłatnej, indywidualnej opieki treningowej. To bonus dla osób, które nie skorzystały z niego w poprzedniej edycji naszego cyklu.

Jeśli po przeczytaniu tego tekstu odpowiedziałeś/aś twierdząco na każde z powyższych pytań, to oznacza, że możesz rozpocząć przygotowania do debiutu maratońskiego z podniesioną głową!

fot. Piotr Oleszak

Sponsor tytularny

Partnerzy generalni