Bydgoszcz

Wąsacze na start! Podsumowanie akcji Movember

07.12.2017

Wąsacze na start! Podsumowanie akcji Movember

Biegacze promują męskie zdrowie! Udowodniliśmy to podczas naszych listopadowych biegów, w których wielu z Was stawiło się na starcie w Wąsach. Tym sposobem poparliśmy akcję Movember Polska, która porusza temat profilaktyki raka jąder i prostaty. Partnerem inicjatywy jest Nationale-Nederlanden.

Skąd wziął się pomysł?

Movember narodził się w 2003 roku w Australii. Grupa mężczyzn założyła się o to, któremu z nich w ciągu miesiąca uda się wyhodować największy Wąs. Aby wziąć udział w zakładzie należało wpłacić 10 dolarów, a następnie zachęcać znajomych, by dorzucali kolejne „dolary wsparcia” Wąsa. Całą zebraną sumę przekazano na fundację zajmującą się badaniami nad rakiem prostaty.

Nieoczekiwanie okazało się, że Wąs skłania do dyskusji na temat męskiego zdrowia. Nikt wtedy nie przypuszczał, że niewinny eksperyment urośnie do rangi kampanii społecznej, tymczasem już w kolejnym roku do akcji dołączyło kilku Hiszpanów i Brytyjczyków, którzy utworzyli pierwsze zagraniczne oddziały Movember. Aktualnie akcja odbywa się w kilkudziesięciu krajach na całym świecie!

Co z tym Wąsem?

W ramach kampanii, przez 30 dni listopada mężczyźni zapuszczają zarost. Chcą w ten sposób zwrócić uwagę na problemy, które dla wielu z nich pozostają tematem tabu. Najważniejszymi są nowotwory jąder i prostaty, ponieważ wiedza o nich nadal pozostaje niewielka.

Movember w Polsce

Ruch Movember Polska powstał wśród Polaków przebywających na Wyspach Brytyjskich. W 2014 roku dzięki Fundacji Kapitan Światełko po raz pierwszy zorganizowano edukacyjne spotkania w kraju. W 2017 roku już po raz czwarty w całej Polsce odbyły się prelekcje i bezpłatne badania USG jąder.

W tegorocznej edycji w trakcie serii badań ultrasonograficznych jąder przebadano 1275 panów. Wykryto 23 przypadki zmian nowotworowych, ratując życie tym mężczyznom – wcześnie wykryty rak jąder jest niemal w 100% uleczalny. W badaniach uczestniczyli panowie z dziesięciu największych miast w Polsce, ale blisko 21% zbadanych mężczyzn przyjechało z innych miejscowości, by wziąć udział w badaniach.

Akcja Movember nie ogranicza się tylko do listopada. W ciągu całego 2017 roku zrealizowano 8 dni badań zapowiadających listopadowe działania. Łącznie, nie licząc testów USG, przedstawiciele Fundacji oraz IFMSA – Międzynarodowego Stowarzyszenia Studentów Medycyny – przeprowadzili 1014 badań dla mężczyzn.

Movember Polska, podobnie jak nasz cykl wspierane jest przez Nationale-Nederlanden, które od lat angażuje się w tematykę profilaktyki zdrowotnej. We współpracy z partnerami społecznymi zachęca do prowadzenia zdrowego stylu życia. Jako firma odpowiedzialna społecznie, działa w obszarze aktywności fizycznej i eliminowania chorób cywilizacyjnych. 

fot. Katarzyna Goździewska / Piotr Oleszak

Sponsor tytularny