Leśne drogi to „coś” bardzo ważnego, potrzebnego i trudnego do zdefiniowania. Dziwne? Wcale nie! Dla turysty, trampa, leśnego włóczęgi, BIEGACZA ;) drogi w lesie to obietnica przygody, dotarcia do nieznanego miejsca i odkrycia kolejnej tajemnicy lasu. Dla grzybiarza to trasa do borowikowego eldorado, dla wędkarza - fajna trasa nad śródleśne jezioro. Dla leśnika - część lasu służąca do zarządzania, gospodarki, ochrony lasu, ale także transportu drewna i dojazdu do pożaru…
Zastanawialiście się kiedyś, kto i w jaki sposób zajmuje się budową i naprawą leśnych dróg? Po krótce wygląda to tak:
Czasem przyjeżdża ekipa fachowców od miejscowego „łatania” błotnistych fragmentów dróg. Robią wykop, wymianę podłoża, kładą geowłókninę i sypią kamienny kliniec zagęszczony żwirem i dokładnie go ubijają. To bardzo potrzebne działanie, bo często jeden torfiasty lub gliniasty dołek nie pozwala na korzystanie z drogi, która w pozostałej części jest całkiem przyzwoita. Jedna taka łata o długości kilku czy kilkunastu metrów umożliwia swobodne korzystanie z leśnej drogi:
Wszędzie tam, gdzie po intensywnych pracach droga wygląda tak:
Za jakiś czas pojawiają się równiarki:
Cała sztuka, aby nie uchybić niczym w procedurze przetargowej (która dość długo trwa) i trafić na właściwą porę i pogodę do równania dróg leśnych. Bo nie da się tego zrobić podczas ulew, ani w czasie, gdy jest bardzo sucho. Najlepsze warunki do naprawiania leśnych dróg są, gdy jest lekko wilgotno. Najpierw drogą leśną jedzie mocny ciągnik i „talerzuje” całą szerokość drogi:
Zaraz po nim pojawiają się wielkie, zwykle żółte równiarki, które nadają drodze równy profil, odpowiedni kąt do odprowadzenia wody i napychają ziemię z górek w dołki:
Potem pojawia się ciężki walec z wibratorem, który zagęszcza nawierzchnę drogi i równa ją „na gotowo”:
Na zakończenie wjeżdża jeszcze „Fadroma” z wielką łyżką, która profiluje wyjazdy z bocznych dróg, robi odpływy na wodę i w razie potrzeby kopie doły chłonne, które odbierają nadmiar wilgoci. Bo tam, gdzie na drodze leśnej stoi kałuża, za chwilę jest wielka dziura… Gotowa, wyrównana droga wygląda tak:
To fragment Bloga Leśniczego, na którym znajdziecie wiele innych ciekawych leśnych tekstów.
A według nas - biegaczy - leśne drogi i ścieżki najlepiej wyglądają tak:
Do zobaczenia na treningu i zawodach Grand Prix zBiegiemNatury! ;)